Pozycjonowanie stron w Niemczech – co warto wiedzieć? Pozycjonowanie stron za granicą cieszy się rosnącą popularnością. O wiele większa liczba przedsiębiorców szuka zagranicznych rynków zbytu dla swoich produktów czy usług. Właściciele stron internetowych, które posiadają kilka wersji językowych, którzy chcą, aby w innym kraju ich strona również cieszyła się dużą popularnością, powinni skorzystać z odpowiednich narzędzi do promocji, zorientowanych na użytkowników w danym regionie. Na co należy zwrócić uwagę podczas pozycjonowania strony w Niemczech? Kilka najważniejszych informacji poniżej.
Pozycjonowanie stron za granicą
Na samym wstępie należy zaznaczyć, że pozycjonowanie stron w różnych krajów może się od siebie znacząco różnić, dlatego przed przystąpieniem do pracy warto dokładnie przeanalizować specyfikę rynku, rodzaje najpopularniejszych wyszukiwarek (np. w niektórych krajach większą popularnością cieszy się Yahoo, a nie Google) czy częstotliwość wypisywania w wyszukiwarce interesujących nas fraz kluczowych. Bez tej wiedzy pozycjonowanie będzie o wiele trudniejsze, a w ekstremalnych sytuacjach może w ogóle nie przynieść żadnych wymiernych korzyści.
Pozycjonowanie stron w Niemczech
Niemcy coraz częściej stają się krajem, do którego kierowana jest oferta polskich firm. Z tego względu coraz więcej agencji zajmujących się pozycjonowaniem dostosowuje swoją ofertę do klientów chcących wypromować swoją stronę w tym kraju.
Wyszukiwarki internetowe
Z pewnością wszystkich przedsiębiorców zadowoli informacja, że Niemcy, podobnie jak Polacy, preferują korzystanie z wyszukiwarki Google (około 94% użytkowników). To zdejmuje wymóg dostosowania się do systemu pozycjonowania w innego typu przeglądarkach. Na drugim miejscu znajduje się wyszukiwarka Bing (nieco ponad 4% użytkowników). Warto odnotować, że w Niemczech o wiele więcej niż w Polsce, osób po 45 roku życia korzysta z internetu i wyszukiwarki. Oznacza to, że warto również przygotować ofertę zorientowaną na starszych użytkowników.
Preferencje wizualne
Nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że wygląd strony internetowej oraz szybkość ładowania jest ważna dla użytkowników. Nowoczesna strona o ciekawym designie, utrzymana w minimalistycznym stylu i treścią ograniczoną do kilku najważniejszych informacji, dobrze oddziałuje na polskich użytkowników. Jednak nie do końca może się spodobać Niemcom. W Niemczech o wiele większym zainteresowaniem cieszą się strony internetowe, na których można znaleźć dużo treści, tekstów dotyczących produktów czy usług. Opisy powinny być wyczerpujące. Dlatego też teksty służące do pozycjonowania strony powinny być merytoryczne i podkreślać przede wszystkim walory produktu, a nie skupiać się na cenie czy podstawowych informacjach.
Język
Znajomość języka niemieckiego jest kluczowa, jeśli chce się pozycjonować stronę w tym kraju. Jednak warto również pamiętać o tym, aby informacje były przekazywane w odpowiedniej konwencji.
W przypadku Niemiec należy pamiętać również o tym, aby stosować wszelkie znaki, takie jak „Ü”. Pominięcie znaków nie odbije się na pozycjonowaniu, ponieważ wyszukiwarka Google odczyta słowo bez znaków, ale może być odebrane jako nieprofesjonalne przez użytkowników, którzy trafią na stronę. A to zmniejszy zainteresowanie. Strony internetowe skierowane do zagranicznych odbiorców powinny być podobne do ich rodzimych witryn.
Frazy kluczowe w Niemczech
Niestety, język niemiecki nie rozpieszcza osób, które chcą pozycjonować stronę. Sposób budowania słów w języku niemieckim sprawia, że niektóre z nich są bardzo długie, a optymalizacja strony, korzystając z tak długich fraz, może być nieskuteczne.
Według obserwacji dobrym sposobem jest wykorzystywanie w optymalizacji fraz typu long-tail („długi ogon”). Tego typu wielowyrazowe frazy są częściej wpisywane w wyszukiwarce niż pojedyncze słowa.
Należy również pamiętać o anglicyzmach. Język angielski jest popularny w każdym kraju, więc należy mieć na uwadze zarówno powszechne anglicyzmy, jak i słowa w języku angielskim, które są często stosowane. Dotyczy to również wszelkich niepoprawnych anglicyzmów. Najlepszym sposobem na stworzenie bazy fraz kluczowych jest skorzystanie z pomocy native speakera. Pozycjonowanie stron będzie wtedy o wiele łatwiejsze.
Domena i hosting
Najlepszą strategią jest stworzenie strony, która będzie korzystać z domeny niemieckiej (.de) lub chociaż ogólnej domeny niezwiązanej z żadnym krajem (.com). Poza tym warto zdecydować się na hosting w Niemczech. Podanie na stronie kontaktowej niemieckiego numeru telefonu oraz mail również pomagają w lepszym pozycjonowaniu strony. Wyszukiwarka będzie odczytywać stronę tak samo, jak inne, typowo niemieckie strony internetowe.
Podobnie, jeśli decydujemy się na tworzenie stron zapleczowych z odsyłaczami do strony, którą chcemy wypromować, warto, aby były one również umieszczone na domenach niemieckich. Jest to efektywne rozwiązanie, choć niestety, drogie. Dlatego też warto dobrze przemyśleć, ile konkretnie stron dodatkowych będziemy potrzebować oraz co dokładnie chcemy osiągnąć.