Jak otworzyć własny sklep internetowy?
Marketing i reklama, Sklepy

Jak otworzyć własny sklep internetowy?

Obecnie bardzo wiele osób myśli o handlowaniu w sieci. Rzeczywiście, pomysł ten wydaje się mieć sens. Powodem jest fakt, iż większość ludzi decyduje się robić zakupy właśnie w internecie. Problem w tym, że nie każdy wie, w jaki sposób założyć sklep internetowy. Ten etap często jest najtrudniejszy dla przyszłego przedsiębiorcy. Jak założyć sklep internetowy? Przedstawiamy kilka prostych kroków do własnego biznesu online.

Pomysł na biznes

Prowadzenie sklepu internetowego wymaga odpowiedniego przygotowania. Tak, jak przygotowujemy się do handlowania w sklepie stacjonarnym, tak samo musimy przygotować się do handlowania w sieci. Zacznijmy od dobrego biznesplanu. Co powinien zawierać? Przede wszystkim musimy wziąć pod uwagę finanse, jakimi dysponujemy. Będzie to konieczne na przykład w kontekście wyboru odpowiedniej platformy e-commerce. Co więcej, musimy określić, jaki produkty chcemy sprzedawać. Nie ograniczajmy się do kilku produktów, jednak z drugiej strony nie przesadzajmy z ich ilością, szczególnie na początku. Powinniśmy również pomyśleć nad tym, do kogo właściwie skierujemy naszą ofertę. To zaś jest konieczne w kontekście ustalenia właściwego sposobu reklamowania naszego sklepu. Dobry biznesplan jest podpowiedzą nie tylko dla nas. Sprawdzi się on przede wszystkim w sytuacji, gdy będziemy chcieli otrzymać kredyt lub pożyczkę. Każda instytucja zażąda bowiem od nas planu biznesowego.

Założenie działalności gospodarczej

Niektórzy uważają, że aby prowadzić sklep internetowy, nie musimy zakładać działalności gospodarczej. Czy rzeczywiście tak jest? Teoretycznie tak, jeśli nasze miesięczne przychody nie przekraczają połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę. Niemniej jednak jest to niska kwota – oscyluje w okolicach 1500 zł, zależnie od danego roku. Zakładając sklep internetowy z pewnością chcemy zarabiać o wiele więcej. Dlatego też powinniśmy od razu założyć działalność gospodarczą. Większość sklepów internetowych działa w formie jednoosobowej działalności. Taką też możemy wybrać i my. Założenie spółki często jest bezcelowe i bardziej pracochłonne. Jeśli zakładamy jednoosobową działalność gospodarczą wystarczy, że wypełnimy odpowiedni formularz CEiDG. Następnie musimy jeszcze dokonać zgłoszenia do ZUS oraz do urzędu skarbowego. Od razu wybierzmy też biuro rachunkowe, które będzie nas w przyszłości rozliczać. Pamiętajmy, że bez względu na to, od kiedy zaczniemy sprzedaż, jesteśmy zobowiązani niemal od razu płacić na przykład składki ZUS. Dlatego od razu nawiążmy współpracę z dobrym biurem rachunkowym.

Wybór platformy e-commerce

Przed nami najtrudniejszy krok, a mianowicie wybór platformy e-commerce. Będziemy na niej prowadzić nasz sklep internetowy. Możemy tutaj skorzystać z bezpłatnych rozwiązań. Możemy zaprojektować nasz sklep w html lub WordPress, jednak często lepiej jest nieco dopłacić i sięgnąć po gotowe rozwiązania. Platformy e-commerce mogą wydawać się drogie, jednak w praktyce są bardzo intuicyjne. Pozwalają nie tylko wybrać gotowy szablon sklepu, ale również wprowadzać w nim zmiany bez większym problemów. Pamiętajmy, że prowadzenie biznesu musi być dla nas przyjemne. Dla klientów zaś sklep internetowy musi być jak najbardziej czytelny. Bez tego trudno mówić o dobrej współpracy pomiędzy właścicielem, a klientem. Ci drudzy nie lubią bowiem sklepów, w których trudno im na przykład sfinalizować swoje zakupy. Musimy pamiętać, że wygląd sklepu ma być przejrzysty,  zrobienie w nim zakupów nie powinno sprawiać klientom żadnego problemu.

Dostawa towaru

Zanim zaproponujemy klientom konkretne produkty, musimy jeszcze określić sposoby ich dostawy. Możemy oferować dostawę do domy lub do punktu odbioru. Możemy również zaproponować klientom bezpłatny odbiór osobisty, na przykład spod naszego domu lub magazynu. Wiele osób, wbrew pozorom, korzysta z takiej opcji. Niemniej jednak musimy nawiązać współpracę z firmą kurierską. Najlepiej wybrać taką, która oferuje dostawy na terenie całego kraju. Oczywiście musimy wziąć pod uwagę także cenę pojedynczej dostawy. Ostatecznie będzie ona scedowana na klienta. Ci zaś nie lubią przepłacać, dlatego optymalnie koszty dostawy wynoszą około 8-10 zł. Przy większych zakupach powinniśmy zaoferować klientom całkowicie darmową dostawę. Jej koszty będziemy musieli pokryć we własnym zakresie, jednak są one niewielkie w stosunku do zarobionej kwoty.

Reklama sklepu

Samo założenie sklepu internetowego to jedno, natomiast pozyskanie dla niego klienta – drugie. Tutaj kluczowa jest odpowiednia reklama. Przede wszystkim musimy postawić na pozycjonowanie sklepu. Musi się on bowiem znaleźć jak najwyżej w wyszukiwarce internetowej. Postawmy również na content marketing, czyli na przykład blog, który będzie niejako podpięty pod sklep. Co więcej, doskonałą reklamę stanowią dziś social media. Wystarczy założyć tam konto swojego sklepu i co jakiś czas informować klientów o promocjach. Dzięki temu możemy trafić do większej ilości osób, które skorzystają z oferty naszego sklepu. Możemy również wysyłać klientom maile, najlepiej w formie newslettera.